Якщо у 2012 році знання англійської було перевагою в резюме, то нині це необхідність через перехід українців на віддалену роботу для міжнародних компаній, спричинений пандемією COVID-19 і повномасштабним вторгненням рф. Попит на викладачів англійської стрімко зріс, зробивши цю професію популярною, як IT-сектор, однак перенасичений ринок і висока конкуренція ускладнюють старт для нових викладачів.
Днями на порталі «Цікаво Дуже» вийшло кілька експертних кейси викладачів англійської з України, які успішно працюють сьогодні та застосовують різні методи просування. Серед них і випускники факультету української та іноземної філології Університету Григорія Сковороди в Переяславі Дмитро Дадак та Вікторія Дудла, які розповіли як почати викладати англійську й практикувати індивідуальний підхід.
Дмитро Дадак: створив власну школу англійської мови, а на старті мав 2000 грн
Методи просування: власна школа ENGDADAK на базі Instagram.
Шлях Дмитра Дадака цікавий тим, що він пройшов усі ланки гри: наймана праця зі скромною зарплатнею, створення власного блогу в Instagram, перехід на самостійну діяльність, масштабування до повноцінного бізнесу та шалений приріст підписників (330 тис.!). А також співпраця з відомими діячами, серед яких Олександр Усик. Тобто це не той випадок, коли хтось скаже: «Та у нього ж все вийшло, бо він мав капітал, щоб вкласти в бізнес».
Дмитро Дадак народився й виріс у Переяславі. Тут закінчив університет. Декілька речей, якими ділиться Дмитро, на основі свого досвіду:
Без чого не вийде увірватися у сферу викладання англійської: «Ти можеш навчатися в найкращому університеті, з найкращими викладачами. Але якщо ти сам не будеш експериментувати – результату не буде. Це як з пластиліном: потрібно шукати різні підходи. Що працює в одного викладача, може не працювати в іншого. Набивання ґуль, практика, фейли, здобування досвіду – дуже важливі речі».
З яким рівнем володіння англійської можна спробувати викладати: «Якщо викладати англійську для людей, які починають з нуля, то достатньо рівня B1 (середній рівень). Але це має бути реальний B1, а не той, який люди отримують на основі тесту в інтернеті «З’ясуй свій рівень за 15 хвилин». Є офіційні міжнародні тести, які це визначають. При цьому високий рівень – не гарантія гарного викладання. Багато людей можуть добре розмовляти. А от навчити – не можуть, бо це окреме вміння».
Які якості потрібно мати, щоб викладання трансформувалося у власну прибуткову справу: «Якщо ваша мета – заробляти умовних $1,5 тис., то це можна зробити й без власного бізнесу. Якщо брати вище – потрібна наполегливість і твердолобість, бо буде багато фейлів. Це потрібно перетерпіти й продовжувати. Уміння комунікувати з людьми – дуже важлива річ. Адже ми говоримо не про товарний бізнес. Тут потрібно вміти спілкуватися».
Вище вже згадувалося, що для старту власного бізнесу Дмитро Дадак не залучав потужних інвесторів і не мав власних вагомих статків. Викладач розповідає, що на етапі розвитку своєї сторінки в Instagram витратив близько 2 тис. грн, які отримав від батьків. На цю суму придбав світло для знімання та прапор США для фону.
Дмитро Дадак акцентує, що навіть сьогодні для старту достатньо мати лише телефон. А якість контенту, який викладач подає, грає визначальну роль. До того ж наразі потужним бустером контенту викладача-початківця є не тільки Instagram, а й TikTok, який показує себе навіть ефективніше. Це красномовно підтверджує його випадок:
«3 роки я займався найманою працею офлайн у Переяславі. Водночас вів Instagram і літом 2020 відчув, що працювати на когось більше не хочу. Хоча й не кажу, що це погано. Це стереотип нашого часу, ніби викладач англійської обов’язково має працювати на себе. Мені періодично писали в Instagram, і я прийняв рішення звільнитися. Батьки відмовляли, але я їх не послухав».
Школа Дмитра Дадака розвивалася паралельно з ростом його особистої сторінки Instagram. Він є її обличчям і досі отримує потік заявок на навчання через особистий профіль. Це також цікава особливість, яка розбиває стереотип, що для школи англійської слід орендувати приміщення офлайн або розвивати діджитал-структуру у вигляді сайтів.
Масштабування призвело до того, що викладач отримував до 10 заявок на навчання щодня. Такий потік було неможливо опрацьовувати власноруч, і він залучив до співпраці інших вчителів. Тепер Дмитро пригадує, як ця трансформація виглядала на старті:
«Фішки успішної школи виглядають дуже просто – чесність, прозорість, людяне ставлення. Якось я отримав заявку на навчання від учня й попередив, що виношую ідею створити власну школу. У мене вже був викладач готовий працювати. Учень погодився, йому все сподобалося. Так це й почало розвиватися».
Наразі команда ENGDADAK налічує 15 викладачів та надає можливість придбати навчання курсом або індивідуально. Деякі вчителі, які сьогодні працюють у школі Дмитра, самі свого часу завершували його навчання:
«Була людина, яка працювала продавцем у супермаркеті та займалася в нашій школі. Її тодішня наставниця повідомила мені, що в неї могло б вийти викладати. Ми провели розмову, й ось вже 2 роки ця людина працює в моїй школі, заробляє та розвивається».
Дмитро резюмує, що пройшовши шлях від найманої праці до власної школи, продовжує почувати себе органічно в усіх ролях одразу. Тобто не перестає вести індивідуальну викладацьку діяльність, займається монтажем та зніманням роликів, хоча й знаходиться у статусі CEO школи.
Однією з родзинок його діяльності стала співпраця з Олександром Усиком. Дмитро був частиною команди українського боксера. У серпні 2023 року після тріумфальної перемоги над Денієлом Дюбуа Усик давав коментар у ринзі англійською мовою. Журналістка відзначила, що боксер став розмовляти краще. Усик відповів: «Це завдяки моєму вчителю Дмитру».
Для тих, хто розглядає викладання англійської як повноцінну ідею бізнесу, Дмитро Дадак проводить індивідуальні консультації. А також зазначає, що є важливі речі, які допоможуть утриматися у середовищі високої конкуренції вчителів та шкіл:
«Немає чарівної пігулки. Потрібно працювати від душі та бути професіоналом. Зараз дуже багато викладачів. Але часто це люди з низькою кваліфікацією, які трохи знають англійську. На них теж є свій покупець. Однак учням слід зрозуміти: вони розмовлятимуть англійською приблизно на 50% так, як той, у кого вони вчаться. Чи хочуть вони цього? Викладати потрібно, розмовляючи круто та правильно. Один з найголовніших показників школи – відгуки. У нас їх багато – це реальні люди, на яких залишено посилання. Тобто зрозуміло, що таке неможливо підробити».
Вікторія Дудла: викладає для просунутих рівнів та готує до міжнародних іспитів, хоча не вчила англійську в школі
Методи просування: власна сторінка Instagram, часткова наймана праця.
Вікторія Дудла також закінчила УГСП і є одногрупницею Дмитра Дадака. До своєї освіти викладачка згодом додала кембриджську кваліфікацію (CAE, рівень C1) та арсенал методичних сертифікатів.
Історія Вікторії Дудли сподобається вам щонайменше з 2 причин:
- Вона забезпечила собі достатній потік учнів, періодично ведучи особистий Instagram (без масштабування на рівні власної школи, експрес-курсів і т.п.);
- Вікторія дійшла до співпраці з учнями, чий рівень англійської щонайменше B1, хоча свого часу не мала бази вивчення англійської.
«У школі я вивчала німецьку. Англійської не було взагалі. Коли я вступила до університету, то там почала вивчення з нуля. Німецьку закинула й сфокусувалася на англійській, адже мусила наздогнати своїх одногрупників, бо дехто вже мав рівень B2. Було дуже складно, але почала цікавитися мовою, культурою та дуже полюбила англійську».
Це чудове підтвердження, що увірватися на ринок можна, навіть коли в конкурентів за плечима роки запасу. Але Вікторія Дудла все ж акцентує, що це справа не одного місяця. За її словами, вам знадобиться щонайменше 2 роки інтенсивного вивчення, щоб дійти до впевненого розмовного рівня. Тому викладачка рухалася поступово:
«Моя перша робота – це офлайн школа та уроки для дітей. Вони дуже смішні та допитливі, але я досить швидко зрозуміла, що навчання дітей у рутинному форматі – це не зовсім моє. Спробувала поступово брати в роботу дорослих з початковими рівнями. Це виявилося цікавіше. Адже їм можна давати більше матеріалів і самі вони сильніше зацікавлені у вивченні.
Було страшно робити ці поступові кроки. Але тепер я працюю тільки з дорослими й тільки з високими рівнями та готую до кембриджських іспитів».
Після декількох років роботи офлайн у приватних та державних школах у Вікторії Дудли також відбулася трансформація на самозайнятість. Запрацювало сарафанне радіо, а також допомогла активність у соціальних мережах. При цьому Вікторія досі не залучала коштів у таргетовану рекламу чи іншу рекламну активність:
«Instagram – це робота в довгу. На мене підписуються люди, вони мене читають. Але, можливо, лише з часом хтось з них виявиться зацікавленим у моїх послугах. Однак у мене й не було мети набрати одразу багато учнів», – зазначає Вікторія.
Це цікава ремарка, оскільки потенційним викладачам англійської також слід розуміти, що потік з десятків заявок – це ще не гарантія успішної кар’єри. Якщо ви працюєте самостійно, з лімітованою кількістю часу та власного фізичного ресурсу, декілька мотивованих та стабільних учнів – це достатній об’єм для роботи з оплатою точно вище умовної середньої зарплатні на українському ринку.
Вікторія зазначає, що викладач з англійської має контактні години, тобто ті, що витрачаються на проведення безпосередньо уроку. Та години, що йдуть на підготовку до уроку. Цього неможливо уникнути, і це надзвичайно важливо при організації тайм-менеджменту.
Ще одна цікава особливість Вікторії Дудли у просуванні в соціальних мережах – створення контенту експертного рівня, а не ролики, спрямовані на мас-маркет:
«Мені не імпонує контент у стилі «Ці 3 слова ви ТОЧНО не знали». Хуки, які являються тригером для багатьох користувачів, здаються мені примітивними. Хоча це й працює.
Часто я отримую коментарі: «Вікторія, занадто багато тексту. Людям треба простота й легкість». Але це не є я. Однак не заперечую, що це дієва річ, якщо ваша ціль – набрати клієнтів, заробити якомога більше. Я не соромлюся власних думок, і якщо знаходяться люди, з якими у нас схожі цінності, це прекрасно».
Викладачка також органічно поєднує часткову зайнятість в одній з онлайн-шкіл. Вікторія Дудла підтверджує тезу, що високий рівень володіння англійською мовою – це не гарантія успішної кар’єри викладача. І ось декілька інсайтів, якими вона ділиться на основі власного досвіду:
Важливість перманентного підвищення кваліфікації: методика, курси, вебінари. «Це необхідність, а не просто для картинки. Адже можна класно знати мову, але не вміти її навчити. У цьому допомагає методика викладання, тому дуже важливо дізнаватися, які є підходи. Це спрощує життя та надає розуміння, як побудувати курс чи урок.
Інтуїтивно це теж можливо. Просто відкрити підручник, який уже вкладений методистами, рухатися від вправи до вправи та в будь-якому випадку отримати результат. Але чи буде досягнуто максимуму й чи не лишиться прогалин, які потім потрібно закривати? З цим допомагає методика. Скорочується час на підготовку й досягнення результату».
За посиланням знаходьте лендинг-пейдж Вікторії Дудли, щоб дізнатися більше про її викладацьку діяльність та записатися на урок.
Випускники факультету української та іноземної філології демонструють, що викладання англійської може стати не лише кар’єрою, а й успішним бізнесом. Їхні історії доводять: для успіху потрібні наполегливість, постійне навчання та вміння адаптуватися до потреб ринку.
Факультет української та іноземної філології пишається своїми випускниками, які не лише досягли успіху, а й надихають нове покоління викладачів. Якщо ви мрієте про кар’єру в цій сфері, беріть приклад із цих історій і починайте свій шлях уже сьогодні!
Пресцентр факультету української та іноземної філології