Важливу роль у піднесенні мовної культури, забезпеченні належного рівня володіння нормами української літературної мови відіграє курс української мови (за професійним спрямуванням), що вивчають усі без винятку студенти першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. Нещодавно світ побачив навчально-методичний посібник кандидата педагогічних наук, доцента кафедри української лінгвістики і методики навчання факультету української та іноземної філології Наталії Юрійчук під назвою «Українська мова (за професійним спрямуванням)». Його призначено для студентів закладів вищої освіти, викладачів, а також усіх, хто прагне вдосконалити знання з української мови.
«Сучасне українське суспільство, яке нарешті дістало можливість будувати свою власну самостійну державу, має чимало проблем, що потребують нагального вирішення. Одна з них – упровадження української мови у всі сфери життєдіяльності держави: політику, економіку, адміністрування, науку, вищу школу, засоби масової комунікації тощо.
За таких умов досить важливо озброїти студентів знаннями про норми сучасної української літературної мови, правила документування, оскільки саме за допомогою ділових документів установлюються офіційні, службові, ділові контакти між закладами, підприємствами, а також налагоджуються приватні стосунки між людьми» – зазначає авторка.
Мета посібника полягає у тому, аби дати студентам ґрунтовні й систематичні знання з усіх розділів української мови; забезпечити оволодіння нормами української літературної мови, з метою правильного вживання мовних засобів, дотримання вимог культури усного й писемного мовлення, застереження від найпоширеніших помилок, знаходження найдоцільніших лексико-граматичних засобів для кожної конкретної мовленнєвої ситуації; збагатити словниковий запас студентів, особливо термінологічною, фаховою лексикою та лексикою загально інтелектуального характеру; дати їм основні відомості з історії української мови, стилістики; навчити працювати з текстами різних стилів мовлення, що в результаті дає змогу забезпечити їм у мінімальному обсязі ту лінгвістичну освіту, що необхідна кожній людині будь-якого фаху; сформувати вміння і навички складати ділові папери, приділяючи основну увагу документам низького рівня стандартизації, що передбачають мовленнєву творчість автора, а не просто заповнення бланка (автобіографія, характеристика, заява, службові записки, протокол тощо.).
Усі види робіт, що є в посібнику, пропонуються з метою поглиблення й удосконалення знань студентів з української мови, здобутих ними в ЗЗСО, розвитку вмінь і навичок правильно користуватися українською мовою, що спрямоване на піднесення культури мовлення, збагачення словникового запасу тощо. Робота над розвитком культури мовлення проводиться з урахуванням двох аспектів: піднесення загальномовної культури майбутніх фахівців і піднесення їх фахової мовної культури. Обидва аспекти тісно переплітаються, хоча кожен з них має свою специфіку.
У посібнику вміщено короткий лекційний матеріал дисципліни, загальні вимоги до підготовки і проведення практичних занять, завдання для самостійної та контрольної роботи, зразки ділових паперів, теми рефератів, орієнтовні тестові завдання, списки необхідної фахової літератури, питання і завдання для самоконтролю студентів, пропонуються складні випадки перекладу усталених прийменникових конструкцій ділового стилю тощо.
Відтак навчально-методичний посібник має на меті допомогти студентам правильно користуватися нормами сучасної української літературної мови, оскільки в ньому узагальнено теоретичний і практичний матеріал, розроблено методичні рекомендації й поради до вивчення курсу.
Пресцентр кафедри