Наукова робота

Міжнародна науково-практична конференція «Міжкультурна комунікація і перекладознавство: точки дотику та перспективи розвитку» (2018 – 2025 роки)

Організатор – кафедра іноземної філології, перекладу та методики навчання Університету Григорія Сковороди в Переяславі

Співорганізатори:

  • Асоціація українських германістів
  • Сумський державний педагогічний університет ім. А.С. Макаренка (Суми, Україна)
  • Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка (Тернопіль, Україна)
  • Західночеський університет (Пльзень, Чехія)
  • Університет Салерно (Салерно, Італія)
  • Університет Докуз Ейлюль (Ізмір, Туреччина)

Дискусійні панелі:

  • Актуальні питання міжкультурної комунікації
  • Переклад як спосіб і форма міжкультурної комунікації
  • Проблеми різножанрової міжмовної комунікації в контексті перекладознавства
  • Актуальні проблеми теорії і практики перекладу
  • Соціолінгвістичні та лінгвокогнітивні засади перекладу
  • Питання художнього й галузевого перекладу
  • Проблеми відтворення лінгвокультурної та етноунікальної семантики
  • Лінгвокультурний концепт як проблема перекладу
  • Лінгводидактичні питання міжкультурної комунікації і перекладу

Міжнародна науково-практична інтернет-конференція «Сучасні методики навчання іноземних мов і перекладу в Україні та за її межами» (2019 – 2024 роки)

Організатор – кафедра іноземної філології, перекладу та методики навчання Університету Григорія Сковороди в Переяславі

Співорганізатори:

  • Інститут цифровізації освіти НАПН України
  • Сумський державний педагогічний університет імені А.С.Макаренка (факультет іноземної та слов’янської філології; кафедра англійської філології та лінгводидактики)
  • Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка (факультет іноземних мов)
  • Університет Докуз Ейлюль (Ізмір, Туреччина)
  • Національний інститут східних мов і цивілізацій (Франція)
  • Державна вища професійна школа в Ельблонзі (Польща)
  • Компанія глобальної підтримки АКГ ЛТД (Індія)

Дискусійні панелі:

  • Теоретичні та практичні аспекти якісного вивчення, викладання та використання іноземної мови у закладах вищої та загальної середньої освіти: нові виклики та досвід
  • Сучасні цифрові технології та інноваційні методики навчання іноземних мов: кращі практики, тенденції та перспективи
  • Методичні орієнтири навчання іноземних мов в Новій українській школі.
  • Проблеми формування фахової іншомовної компетентності
  • Інноваційні підходи до формування перекладацької компетентності студентів-філологів в умовах війни та післявоєнної відбудови

Міжнародна науково-практична конференція «Теоретична і дидактична філологія: надбання, проблеми, перспективи розвитку» (2006 – 2024 роки)

Організатори – кафедра української лінгвістики та методики навчання, кафедра української і зарубіжної літератури та методики навчання Університету Григорія Сковороди в Переяславі

Співорганізатори:

  • Стамбульський фонд науки та культури (Туреччина)
  • Університет Humanitas (WSH) в Сосновці (Польща)
  • Кишинівський державний педагогічний університет імені Іоана Крянге (Молдова)

Дискусійні панелі:

  • Виклики і тенденції розвитку дидактичної філології у цифрову епоху
  • Мова у глобалізованому світі: просторово-часові трансформації
  • Мовно-літературна освіта в умовах багатокультурного середовища
  • Естетичні концепти літературно-критичної полеміки: культурологічні, літературознавчі дискусії
  • Тенденції сучасного літературознавства: український та міжнародний контексти

Кафедри факультету працюють над розробкою науково-дослідної тематики.

Кафедра української лінгвістики та методики навчання:

  • «Актуальні проблеми української мови, лінгводидактики та інноваційні технології навчання у ЗВО». Державний реєстраційний номер: 0121U111022

Кафедра іноземної філології, перекладу та методики навчання:

  • «Актуальні питання лінгвістики, перекладознавства та лінгводидактики у контексті сучасних парадигм». Державний реєстраційний номер: 0120U104952

Кафедра української і зарубіжної літератури та методики навчання:

  • «Особливості та закономірності розвитку української і зарубіжної літератури та методики їх навчання». Державний реєстраційний номер: 0121U111062.

За результатами досліджень публікуються монографії, підручники, навчальні посібники й наукові статті. Науково-педагогічні працівники факультету є активними учасниками наукових семінарів, тренінгів, вебінарів, конференцій всеукраїнського та міжнародного рівнів.

Наукова школа професора Ганни Токмань «Екзистенціально-діалогічне прочитання художнього тексту»

Предмет дослідження наукової школи – теорія і практика діалогічного прочитання художнього тексту на філософських екзистенціальних засадах. Мета діяльності наукової школи – характеристика екзистенціальної парадигми української і зарубіжної літератури ХХ століття та напрацювання методичних моделей діалогічного навчального прочитання художніх текстів. Завдання полягають у науковому визначенні параметрів теорії і практики екзистенціально-діалогічного прочитання художнього тексту в галузях літературознавства і методики навчання української літератури.

Дослідження ведуться за такими напрямами:

  • Екзистенціальна парадигма в історії української літератури ХХ ст. та в сучасному літературному процесі.
  • Діалог української літератури із зарубіжною.
  • Діалогічний принцип навчання української літератури.

Відбувається співпраця з іншими науковими школами, зокрема з науковою школою Лесі Мірошниченко в Національному педагогічному університеті імені М.П. Драгоманова. Спільною проблематикою є інноваційні технології навчання літератури, спрямовані на філософізацію літературної освіти.

Міжнародні зв’язки. Наукова школа співпрацює із зарубіжними осередками науки: Німецько-українським товариством імені проф. Юрія Бойка-Блохина (Мюнхен) та з кафедрою філософії Краківського університету ім. Івана-Павла II  (Польща).

У 2025 році наукова школа розпочала реалізацію проєкту «Художня версія живої історії: письменники на війні». Його мета – літературознавча інтерпретація художніх текстів авторів-учасників бойових дій, парамедиків, капеланів, волонтерів московсько-української війни 2014-… рр. та моделювання їх прочитання в середній і вищій школі. Об’єкт дослідження: художні, есеїстичні, публіцистичні твори, написані військовими. Предмет дослідження: художній хронотоп війни, екзистенціальна проблематика людини на війні, діалог з історією, мілітарні мотиви в ліриці. Напрями: філологічний, педагогічний.

На сьогодні проведено такі етапи проєкту: 1) участь у Всеукраїнській науково-практичній конференції «Корпанюківські читання. Українська література в діалозі з історією і світом» (5.03.2025); 2) публікація тез виступів у електронному збірнику матеріалів Корпанюківських читань (розділ «Художня версія живої історії: письменники на війні»); 3) публікація на каналі YouTube відео-альбому виступів учасників проєкту на Корпанюківських читаннях.

Нині відбувається реалізація 4-го етапу: написання і вихід у світ колективної монографії. Книга з назвою проєкту у заголовку вже написана й відредагована (укладач і редактор Ганна Токмань), містить 42 статті літературознавчого або педагогічного характеру. 1-ий розділ присвячено дослідженню зображення війни/людини на війні в поетичних і прозових творах митців-героїв; 2-ий розділ містить наукові рекомендації та практичні поради щодо вивчення творчості письменників-військових у середній та вищій школах.

Авторський колектив репрезентує низку інституцій і закладів вищої і середньої освіти: Інститут літератури НАН України, Інститут педагогіки НАПН України, університети, коледжі, школи таких міст, як: Київ, Харків, Херсон, Миколаїв, Вінниця, Полтава, Рівне, Тернопіль, Івано-Франківськ, Львів, Глухів, Переяслав, Бердянськ, Ізмаїл, Бердичів, Ніжин, Бориспіль, Буча, Вільногірськ. Половину авторського колективу складають доктори наук, що потверджує високий науковий рівень новаторської, необхідної суспільству праці.

У книзі йдеться про художній спадок таких полеглих на війні письменників, як: В. Амеліна, Г. Бабіч, В. Вакуленко, Б. Гуменюк (пропав безвісти), С. Коломієць, М. Кривцов, Т. Матвіїв, М. Микусь, Ю. Руф, І. Чернілевський. Проаналізовано воєнну лірику покійного поета Д. Кременя, який розпочинав волонтерський рух у своєму рідному Миколаєві й культурницьку дипломатію за кордоном. Досліджено творчість тих, хто брав або й нині бере участь у боях/допомагає армії: М. Антощака, О. Бика, П. Вишебаби, А.Гуменюка (Кельт), А. Дроня, В. Запеки, В. Івченка, Г. Крук, Д. Лазуткіна, С. Литвиненка, Ю. Матевощука, О. Михеда, І. Мітрова, В. Муліка, М. Ніколаєва, А. Павліченко, В. Пузіка, О. Рубаняк, В. Суботіної, С. Татчина, М. ван Форсайда, О. Хоменка, А. Цимбала, В. Чернієнка, А. Чеха, Я. Чорногуз.

Збірник наукових праць «Теоретична і дидактична філологія»

Наказами Міністерства освіти і науки України № 1543 від 20.12.2023 та №220 від 21.02.2024 відповідно до рішення Атестаційної колегії Міністерства освіти і науки України збірник наукових праць «Теоретична і дидактична філологія», внесений до Переліку фахових видань України, категорія «Б»

Метою видання є публікація найважливіших результатів досліджень  з питань філологічних та педагогічних наук.

Завдання видання:

  • інформування вітчизняної та зарубіжної наукової громадськості про теоретичні і прикладні результати наукових досліджень з питань філологічних та педагогічних наук;
  • координація наукових досліджень на національному та міжнародному рівнях;
  • створення відкритого дискусійного майданчика, покликаного підтримувати обмін думками і поширення інформації в науковому співтоваристві;
  • заохочення міждисциплінарних взаємозв’язків і комплексного підходу до досліджуваних явищ;
  • забезпечення відповідності Збірника міжнародним вимогам, що ставляться до наукової періодики, а також ретельний і об’єктивний відбір рукописів для публікації.

Рубрики збірника:

  • Педагогіка
  • Філологія

Збірник наукових праць «Переяславські студії з лінгвістики та лінгводидактики»

Мета видання:

  • презентація теорій, підходів, технологій, методів, моделей у галузі знань «Методика навчання іноземних мов», «Методика навчання перекладу», «Філологія».
  • популяризація результатів інноваційних методів навчання іноземних мов і перекладу вітчизняних і зарубіжних вчених.
  • обмін новою науковою інформацією задля налагодження академічної та наукової мобільності.
  • створення відкритого дискусійного майданчика, покликаного підтримувати передовий педагогічний досвід у науковому співтоваристві.

Проблематика збірника:

  • актуальні питання методики навчання іноземних мов;
  • актуальні питання методики навчання перекладу;
  • актуальні філологічні питання.

Збірники наукових праць здобувачів освіти

Здобувачі освіти мають змогу публікувати результати наукових досліджень у збірниках:

  • «Актуальні питання лінгвістики та лінгводидактики у студентських дослідженнях»;
  • «Літературознавчі студії»