Наукова робота

Наукові здобутки професорсько-викладацького складу кафедри української і зарубіжної літератури та методики навчання зосереджені на розробці науково-дослідної загальної кафедральної теми «Особливості та закономірності розвитку української і зарубіжної літератур та методик їх навчання». Державний реєстраційний номер: 0124U003229 (Науковий керівник – доктор філологічних наук, професор Тютюнник О.М.). За результатами дослідження видаються наукові статті, навчальні посібники, монографії. Викладачі кафедри є активними учасниками наукових семінарів, тренінгів, вебінарів, конференцій всеукраїнського та міжнародного рівнів.

Кафедрою щорічно проводиться низка наукових заходів всеукраїнського та міжнародного рівнів, серед яких:  Міжнародна науково-практична конференція «Микола Корпанюк – науковець-медієвіст, педагог, громадський діяч» (01-02.03.2023 р.), VІІ Міжнародна науково-практична конференція «Теоретична та дидактична філологія: надбання, проблеми, перспективи розвитку» (28-29.11.2024 р.), І Всеукраїнська науково-практична конференція «Корпанюківські читання. Українська література в діалозі з історією і світом» (05.03.2025 р.), участь у яких беруть провідні вчені, фахівці в галузі літературознавства та методики викладання літератури, викладачі ЗВО, співробітники наукових та науково-дослідних організацій, а також представники громадських організацій не лише України, а й країн Європи. Кожна конференція супроводжується збірниками наукових праць.

На кафедрі проводиться активна наукова робота зі студентами. У жовтні 2021 р. проведено І етап ХІ Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка; у листопаді відбувалася підготовка студентів до І туру Всеукраїнської студентської олімпіади з української літератури та методики її викладання; у січні 2021 р. на ІІ тур Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт, який проходив у Національному педагогічному університеті імені М.П. Драгоманова було направлено роботу студентки групи УМ-2нм факультету української та іноземної філології Подзізей Оксани на тему: «Художня майстерність Всеволода Нестайка як автора пригодницької прози для дітей» (науковий керівник – професор Токмань Г.Л.).

У листопаді 2022 р. було проведено І етап ХІІ Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка, переможцями якого визначено – Савчук Вікторія – науковий керівник доцент Козубенко Л.М., Кириленко Дарина – науковий керівник доцент Черниш Н.В., Сирай Віталій – науковий керівник доцент Бродюк Ю.М. Ці студенти рекомендовані до участі у ІІ турі Конкурсу.

У грудні фіналістками Всеукраїнського шекспірівського конкурсу студентських і дослідницьких креативних робіт імені Віталія Кейса стали Борисова Поліна з науковою роботою «Художній світ історичних хронік В.Шекспіра «Генріх VI» і «Ричард ІІІ»» – науковий керівник – професор Мазоха Г.С.; Караван Марія з науковою роботою «Шекспірівське питання та його витоки крізь призму авторської категорії – науковий керівник доцент Пангелова М.Б.

У лютому 2022 р. на ІІ тур Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт, який проходив у Національному педагогічному університеті імені М.П. Драгоманова було направлено роботу студентки групи У-41 факультету української та іноземної філології Савчук Вікторії на тему: «Концепція ліричного героя в збірці Івана Франка «Зів’яле листя» (науковий керівник – доцент Козубенко Л.М.).

25 жовтня 2022 р. були проведені студентські наукові конференції «Сучасне прочитання української та зарубіжної класичної літератури» та «Актуальні проблеми української та зарубіжної літератури ХХ – ХХІ століть».

У листопаді 2022 р. було проведено І етап ХІІІ Міжнародного мовно- літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка.

За підсумками І етапу ХІІІ Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка переможцями визначено таких студентів: 1) Марущак Катерина (У-21) – науковий керівник доцент Черниш Н.В., 2) Бегаль Марія (У-21) – науковий керівник доцент Бродюк Ю.М., 3) Авраменко Анна (У -21) – науковий керівник доцент Козубенко Л.М.

У грудні 2022 р. відбулася підготовка до Всеукраїнського шекспірівського конкурсу студентських дослідницьких і креативних проєктів імені Віталія Кейса. Підготовлено фіналіста ІІ етапу Всеукраїнського шекспірівського конкурсу студентських дослідницьких і креативних проектів імені Віталія Кейса Марущак Катерину – науковий керівник доцент Бродюк Ю.М.

18 квітня 2023 р. були проведені студентські наукові конференції «Сучасне прочитання української та зарубіжної класичної літератури» та «Актуальні проблеми української та зарубіжної літератури ХХ – ХХІ століть».

У листопаді 2024 р. було проведено І етап ХV Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка, переможцями якого визначено – Козачок Альона – науковий керівник доцент Козубенко Л.М., Поповичук Ганна – науковий керівник доцент Бродюк Ю.М., Лебедевич Вікторія – науковий керівник доцент    Черниш Н.В. Ці студенти рекомендовані до участі у ІІ турі Конкурсу.

У грудні 2024 р. було проведено  І тур Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт. Переможцем визнано Лебедевич Вікторію – науковий керівник доцент Черниш Н.В. Наукову роботу Лебедевич Вікторії було рекомендовано до участі у ІІ турі.

У січні 2025 р. відбувалася підготовка студентів Поповичук Ганни, Лебедевич Вікторії, Козачок Альони до ІІ етапу ХV Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка.

15 лютого 2025 року відбувся ІІ етап ХV Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка, на якому 2 місце посіла Козачок Альона (науковий керівник доцент Козубенко Л.М.).

У березні 2025 р. відбувалася підготовка студентки У-21 Лебедевич Вікторії до ІІ туру Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт у Національному педагогічному університеті імені М.П. Драгоманова.

У квітні були проведені студентські наукові конференції «Сучасне прочитання української і зарубіжної класичної літератури», «Актуальні проблеми української і зарубіжної літератури ХХ – ХХІ століть». За їх матеріалами видано збірник Літературознавчі студії (Матеріали студентських наукових конференцій «Сучасне прочитання української і зарубіжної класичної літератури», «Актуальні проблеми української і зарубіжної літератури ХХ – ХХІ ст.» / Упорядник Л.М. Козубенко. Переяслав, 2025. Вип. 18. 108 с.

У квітні, під час проведення ІІ туру конкурсу студентських наукових робіт у Національному педагогічному університеті імені М.П. Драгоманова, студенка У-21 Лебедевич Вікторія посіла почесне 3 місце (науковий керівник доцент Черниш Н.В.).

Із 03.03.2025 р. до 30.03.2025 р. студенти групи У-41 Поповичук Ганна та Авраменко Анна за програмою внутрішньої академічної мобільності опанували ВК «Історія театру і кіно» в Таврійському національному університеті імені В. І. Вернадського.

Упродовж року викладачами кафедри проводилася активна робота зі студентською обдарованою молоддю.

Викладачі кафедри української і зарубіжної літератури та методики навчання входять до складу редакційної колегії фахового наукового видання України: «Теоретична і дидактична філологія» (Тютюнник О.М., Пангелова М.Б., Бродюк Ю.М.).

Наукові здобутки викладачів кафедри висвітлюються у фахових наукових виданнях України категорії «Б» та в наукометричних базах даних категорії «А».

2021

Тютюнник О.М. Psycholinguistic Peculiarities of Contextual Realisation of Concept «MACHT» in Linguistic and Cultural Space of German’s (Article). PSYCHOLINGUISTICS. Volume 26, Issue 2. Pages 321-341. 2019. (Web of Science)

Тютюнник О.М. Virtual Space as a Platform for Student Research Practices International journal of Industrial Engineering and Production Research, 2020, 31 (4), pp.547-558. (Web of Science)

Пангелова М.Б. Змішування та перемикання мовленнєвих кодів української еміграції (на прикладі мемуарних та епістолярних творів Уласа Самчука). Психолінгвістика: [зб. наук. праць ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди»]. Переяслав-Хмельницький : ФОП Домбровська Я. М., 2018. Вип. 24 (2). С. 254–276. (Web of Science)

Бродюк Ю.М. (у співавторстві) Methodological approach to determining the main factors for the development of creative thinking in students of creative professionsCreativity Studies, 2021, 14(2): 391–404. DOI: https://doi.org/10.3846/cs.2021.14806 (Scopus)

Chernysh, N. (2021). Implementation of a competence-based approach in the process of teacher’s project activities // Implementação de uma abordagem baseada em competências no processo de atividades de projeto do professor. Laplage Em Revista, 7(3C), p.278-285. DOI: https://doi.org/10.24115/S2446-6220202173C1619 p.278-285 (Web of Science)

Токмань Г. Екзистенціальні смисли і фантастично-іронічна поетика мотиву смерті в оповіданнях Юрія Івановича // Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І.Вернадського. Том 32 (71). №1, 2021. С.86-91. Рівень Б

Токмань Г. Варіації провідного мотиву у триптиху Івана Світличного «Три свободи»: екзистенціально-діалогічна інтерпретація // Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І.Вернадського. Том 32 (71). №4 Том 2, 2021. С.284-289. Рівень Б

Токмань Г. Художньо-філософський діалог зі Григорієм Сковородою у поезії Василя Сагайдака // Проблеми гуманітарних наук: збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Філологія». 2021. №48. С. 184-189. Рівень Б

Козубенко Л.М. Проблема життєвого вибору героїв та жага до втілення «американської мрії» у романі Т. Драйзера «Американська трагедія» // Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2021. Том 32 (71). № 1. Частина 3. С. 117 – 121. Рівень Б

2022

Тютюнник О.М. Linguistic and mental scope of an artwork in ukrainian and american language culture. APUNTES UNIVERSITARIOS. Volume 12, Issue 4. Pages 142-161. 2022. DOI 10.17162/au.v12i4.1239

Chernysh, N. (2022). Professional Training in Institutions of Higher Education in the Conditions of COVID-19. IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security, VOL.22 No.9, September 2022. (Web of Science)

Токмань Г. Інтерпретація оповідань Юрія Бондаренка в контексті європейської літератури й філософії абсурду // Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І.Вернадського. Спецвипуск, 2022. С148-155. Рівень Б

Токмань Г. Л. Вивчення літературного експресіонізму в середній школі: діалогічна технологія // Освітні обрії. 2022. Т. 55. № 2. С. 46-48. Рівень Б

Пангелова М.Б., Бродюк Ю.М. Роль епістолярних тексів Уласа Самчука в творчості письменника. Вісник науки та освіти (Серія «Філологія», Серія «Педагогіка», Серія «Соціологія», Серія «Культура і мистецтво», Серія «Історія та археологія»)»: журнал. 2022. № 5(5) 2022. С. 45-57.

Козубенко Л.М. Концепція психологізму у художньому творі як літературознавча проблема // Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2022. Том 33 (72). № 1. Частина 2. С. 172 – 176. Рівень Б

Козубенко Л.М. Роль музики в романі Г. Гессе «Гра в бісер» // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія «Філологія»: збірник наукових праць. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2022. Випуск 53. Том 2. С. 77 – 80. Рівень Б

Козубенко Л.М. Художні засоби як форма репрезентації індивідуально-авторської картини світу в романі Г. Гессе «Гра в бісер» // Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2022. Том 33 (72). № 3. С. 271 – 275. Рівень Б

Козубенко Л.М. Психологічні засоби зображення персонажів у романі Стівена Кінга «Сяйво» // Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2022. Том 33 (72). № 6. Частина 2. С. 118 – 122. Рівень Б

Тютюнник О.М. Громадянський пафос епістолярних діалогів Г.Бюхнера Закарпатські філологічні студії. 2022. №21. Т.2. С.252-257. Рівень Б

Тютюнник О.М. Георг Бюхнер крізь призму епістолярної спадщини Вчені записки ТНУ імені В.Вернадського. Серія «Філологія», том 33, №1, ч.3, 2022. С.70-77. Рівень Б

Тютюнник О.М. Літературне питання в епістолярному дискурсі Г.Бюхнера Актуальні питання гуманітарних наук. Вип.47, том 3, 2022. С.139-144. Рівень Б

2023

Козубенко Л.М. Динаміка форм, засобів, прийомів психологізму та їх втілення у літературі жахів // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія «Філологія»: збірник наукових праць. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2023. Випуск 59. Том 2. С. 159 – 162. Рівень Б

Тютюнник О.М. Вербальні моделі «публічного ляпаса» у «Вибраних місцях із листування з друзями» М.Гоголя. Теоретична і дидактична філологія : збірник наукових праць. Переяслав (Київська обл.): Домбровська Я. М., 2023. Випуск 35. С.186-196. Рівень Б

Тютюнник О.М. Листи П. Куліша як джерело шкільного вивчення його життєвого, мистецького і громадянського феноменів. Теоретична і дидактична філологія : збірник наукових праць. Переяслав (Київська обл.): Домбровська Я. М., 2023. Випуск 36. С.84-94. Рівень Б

2024

Токмань Г.Л. Інтерпретація оповідань Юрія Бондаренка на дискурсивній основі теорії Homo Ludens Йогана Гейзинги. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І.Вернадського. Том 35 (74). № 2 Т. 1. 2024. С. 225-229. Рівень Б

Токмань Г.Л. Екзистенціально-діалогічна шкільна інтерпретація різнотипних мілітарних мотивів у ліричному творі. Теоретична і дидактична філологія. 2024. № 38. С. 194-206. Рівень Б

Токмань Г.Л. Теорія професора Миколи Корпанюка як основа методики вивчення мілітарних мотивів на уроках української літератури у школі. Освітні обрії. 2024. №1 (58). С. 29-32. Рівень Б

Токмань Г.Л. Діалогічне вивчення мілітарних мотивів у ліриці (на прикладі вірша Павла Вишебаби «Моє покоління»). Теоретична і дидактична філологія. 2024. № 37. С. 194-206. Рівень Б

Тютюнник Оксана, Бродюк Юлія, Черниш Наталія. Фольклорне питання в епістолярному дискурсі українських романтиків. Теоретична і дидактична філологія. Переяслав : Домбровська Я.М., 2024. Випуск 37. С. 207-217. Рівень Б

Бродюк Ю.М., Тютюнник О.М., Черниш Н.В. Жанрово-стильові особливості повісті «Захід сонця в Урожі» Галини Пагутяк крізь призму міфологізму. Теоретична  і  дидактична  філологія  :збірник  наукових праць.  Переяслав(Київська  обл.): Домбровська  Я.М,  2024. Випуск 38.С. 193-206. Рівень Б

Черниш Н., Бродюк Ю. Світ фентезі: аналіз образів і мотивів у повісті Ніла Ґеймана «Кораліна». Теоретична  і  дидактична  філологія  :збірник  наукових праць.  Переяслав(Київська  обл.): Домбровська  Я.М,  2024. Випуск 38.С. 263-275. Рівень Б

Черниш Наталія, Тютюнник Оксана, Бродюк Юлія. Українська народна казка як засіб навчання та виховання. Теоретична і дидактична філологія. Переяслав : Домбровська Я.М., 2024. Випуск 37. С. 69-78. Рівень Б

Пангелова М. Особливості творчого стилю Курта Воннеґута. Теоретична і дидактична філологія: збірник наукових праць. Переяслав (Київська обл.) : Домбровська Я.М., 2024. Випуск 37. С.  150-160. Рівень Б

Пангелова М. Постать Джона Донна в інтер’єрі доби. Теоретична і дидактична філологія: збірник наукових праць. Переяслав (Київська обл.) : Домбровська Я.М., 2024. Випуск 38. С. 250-262. Рівень Б

2025

Oksana Babak, Natalia Chernysh, Serhii Piddubnyi, Svitlana Chernik, Nataliia Yukhymenko Representaciones sociales de la guerra en Ucrania en la narrativa de diversos medios de comunicación. Análisis crítico del discurso político. Interacción y Perspectiva. Revista de Trabajo Social.  Vol. 15 Núm. 2 (2025). DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.15080616. (Scopus)

Бродюк Ю. Білоусько С. «Карнавал став фаховим»: специфіка есе «Станіслав: туга за несправжнім» Юрія Іздрика. Теоретична  і  дидактична  філологія  :збірник  наукових праць.  Переяслав(Київська  обл.): Домбровська  Я.М,  2025. Випуск 39. С. 281-292. Рівень Б

Козубенко Л.М. Вплив біографії письменника на формування свідомості героїв у романі В. Стайрона «Вибір Софі». Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2025. Том 36 (75). № 2. Частина 2. С. 115 – 119. Рівень Б

Козубенко Л.М. Світоглядна парадигма героя у романі В. Стайрона «Вибір Софі». Теоретична і дидактична філологія: збірник наукових праць. Переяслав (Київська обл.) : Домбровська Я.М., 2025. Випуск 39. С. 311 –326. Рівень Б

Пангелова М., Демко О. Масова література як культурний феномен. Теоретична  і  дидактична  філологія  :збірник  наукових праць.  Переяслав(Київська  обл.): Домбровська  Я.М,  2025. Випуск 39. С. 340-353. Рівень Б

Тютюнник О.М. «…Українство вросло в мене органічно»: Агатангел Кримський крізь призму епістолярних діалогів із Омеляном Огоновським. Теоретична і дидактична філологія. Випуск 39. Переяслав, 2025. С.354-371. Рівень Б

Черниш Н.В. Антивоєнний дискурс у романах Еріха Марії Ремарка (на прикладі творів «На західному фронті без змін» та «Три товариші»). Наукові записки Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Літературознавство. Харків : Майдан, 2025. Випуск 1 (105), С. 9-21. Рівень Б

Черниш Н. Контекстне вивчення творчості давньогрецької поетеси Сапфо. Теоретична і дидактична філологія. Переяслав : Домбровська Я.М., 2025. Випуск 39. С. 215-226. Рівень Б

Науково-педагогічні працівники кафедри приймають участь у різних міжнародних проєктних програмах (Міжнародний проєкт «DIK» програми DAAD «Ost-West-Dialog» (Німеччина, 2018-2020) (Тютюнник О.М., Пангелова М.Б.)).

Викладачі беруть участь у різноманітних тренінгах та вебінарах: «Осмислені і переосмислені», «Медіаграмотність: як не піддаватися маніпуляціям?», «Академія ШІ для освітян від Google» на платформі масових відкритих онлайн-курсів Prometheus, «Smart specialization strategies. Experience» та ін.

Важливим аспектом наукової роботи членів кафедри є розробка та видання таких навчальних посібників та монографій:

  1. Тютюнник О.М.Історія зарубіжної літератури ХІХ століття: навчальний посібник Переяслав: Домбровська Я.М., 2021. 124 с.
  2. Токмань Г.Українська версія художнього екзистенціалізму: Б.І.Антонич, В. Свідзінський, Т. Осьмачка в європейському контексті: монографія. Київ : Міленіум, 2020. 480 с.
  3. Токмань Г.(у співавторстві) Інтегроване вивчення мови ліричного художнього твору в процесі фахової підготовки майбутнього вчителя української мови і літератури. Стратегічні напрями розвитку сучасної української лінгводидактики. Колективна монографія. Тернопіль : підручники і посібники, 2021. С.237-248.
  4. Бродюк Ю.М.Історія зарубіжної літератури (Від античності до Просвітництва): Навчально-методичний посібник. Переяслав (Київ.обл.): Домбровська Я. М., 2022.
  5. Черниш Н.Методика навчання української та зарубіжної літератури: Навчальний посібник. Переяслав: Домбровська Я. М., 2022. 180 с.
  6. Хома К. М.Історія зарубіжної літератури (доба Середньовіччя): Навчально-методичний посібник. Переяслав: Домбровська Я. М., 2022. 186 с.

Науково-педагогічні працівники кафедри здійснюють наукове керівництво та консультування докторантами та аспірантами.

Токмань Г.Л. було започатковано керівництво науковим проєктом «Художня версія живої історії: письменники на війні». Підготовлено до друку монографію «Художня версія живої історії: письменники на війні : монографія / за ред. Г. Л. Токмань, 2025. 500 с. Колективна монографія містить результати реалізації наукового проєкту, у якому взяли участь дослідники з наукових та освітніх установ України. У літературознавчому та педагогічному аспектах проаналізовано твори 37 письменників-військових, які взяли/беруть участь у бойових діях, парамедиків, волонтерів.