Кафедра української лінгвістики і методики навчання сьогодні – одна із провідних кафедр Університету Григорія Сковороди в Переяславі. Вона об’єднує висококваліфікований колектив творчих працівників, які забезпечують викладання освітніх компонентів за ОП/ОНП першого (бакалаврського), другого (магістерського), третього (освітньо-наукового) рівнів вищої освіти за спеціальністю 014 Середня освіта (Українська мова і література).
З вересня 2023 р. кафедру очолює доктор педагогічних наук, професор Олена Кулик.
Станом на 01.03.2024 р. у складі кафедри – три професори, два із яких – доктори наук, один – кандидат наук; п’ять кандидатів наук, доцентів; два кандидати наук, викладачі. Під час заснування філологічного факультету (1986 р.) була створена кафедра української мови і літератури. У 2003 р. від неї відокремилася кафедра української мови і методики навчання (із 2008 р. – кафедра української лінгвістики і методики навчання), яку до вересня 2023 р. очолював професор Олександр Потапенко.
У різні роки тут за сумісництвом працювали доктори філологічних наук, професори Катерина Городенська, Леся Ставицька; доктори педагогічних наук, члени-кореспонденти АПН України Олександр Біляєв, Євген Пасічник; кандидати філологічних наук Віра Білоноженко, Ірина Гнатюк, Олександр Скопненко, Тетяна Цимбалюк, Наталія Мех.
В історії кафедри важливу роль відіграли кандидати педагогічних наук, доценти Людмила Овсієнко, Надія Готра. Світлу пам’ять залишили по собі кандидат педагогічних наук, доцент Людмила Кожуховська і старший викладач Микола Ткач.
Члени кафедри активно підвищують свій фаховий рівень. У різні роки НПП захистили докторські дисертації: Людмила Овсієнко (2018 рік, сп. 13.00.02 – теорія та методика навчання (українська мова); нині працює в Київському столичному університеті імені Бориса Грінченка), Олена Кулик (2019 рік, сп. за спеціальністю 13.00.02 – теорія та методика навчання (українська мова), Тетяна Левченко (2021 рік, сп. 10.02.01 – українська мова).
Усі викладачі регулярно проходять стажування у провідних університетах та академічних інститутах України та закордоння.
При кафедрі здійснюється підготовка докторів філософії зі спеціальностей 014 Середня освіта (українська мова і література) та 035 Філологія.
Наукові здобутки викладачів кафедри української лінгвістики і методики навчання зосереджені на розробці загальнокафедральної теми «Актуальні проблеми української мови, лінгводидактики та інноваційні технології навчання у ЗВО» (номер державної реєстрації 0121U111022), зокрема:
Олена Кулик – доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри є автором і співавтором понад 100 наукових праць (із них 3 монографії (1 одноосібна, 2 – у співавторстві, видані за кордоном у країнах-членах ОЕСР (Португалія, Польща)); 4 статті у закордонних виданнях, що входять до наукометричних баз Scopus (Q2), WoS; 12 навчальних і навчально-методичних посібників, 2 електронних програмних засоби; статті у науково-методичних журналах і збірниках наукових праць; головним редактором збірника «Теоретична і дидактична філологія» (Серія «Педагогіка»), що входить до фахових видань України категорії Б; заступником голови Експертної комісії з української мови з проведення експертизи грифування навчальної літератури та навчальних програм, прийняття рішень щодо рекомендацій для використання їх в освітньому процесі; експертом Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти з проведення акредитацій освітніх програм зі спеціальностей 014 Середня освіта (за предметними спеціалізаціями), 011 Освітні, педагогічні науки. Коло наукових інтересів зосереджене на питаннях теорії та методики навчання української мови в закладах загальної середньої та вищої освіти, зокрема: формування комунікативної та взаємопов’язаних з нею компетентностей в учнів закладів загальної середньої освіти, студентів – майбутніх учителів української мови і літератури, майбутніх педагогів професійного навчання.
Олександр Потапенко – кандидат педагогічних наук, професор плідно досліджує проблеми лінгвокультурології, лінгвоконцептології через призму нових підходів – ноосферного, холістичного, аксіологічного. Учений на міждисциплінарному рівні (лінгвістика, герменевтика, екзегетика, культурологія тощо) дослідив прецедентні феномени слова слов’янської, грецької, єврейської культур та мов. Книги перекладені іншими мовами; вони отримали схвальні відгуки в Ізраїлі та Греції. Наукові розробки вченого містять опис нових наукових гіпотез, паранормальних феноменів, яскравий містичний, духовний досвід самого автора. Осібно стоять його поезії, пісні, переклади, які стали переможцями численних конкурсів. Вони звучали по радіо, на телебаченні у виконанні Народних артистів України Віктора Шпортька, Алли Кудлай.
Людмила Довбня – кандидат філологічних наук, доцент, об’єктом наукових інтересів має порівняльно-історичну й зіставну семасіологію, займається питаннями історичного вивчення української мови, описової лексикології, фразеології, морфеміки та словотвору. Автор близько 200 наукових праць, серед яких фахові й зарубіжні статті та методичні рекомендації, співавтор навчальних посібників для студентів філологічних і нефілологічних спеціальностей ЗВО.
Лариса Кардаш – кандидат філологічних наук, доцент, заступник завідувача кафедри, заступник завідувача кафедри з навчально-методичної та виробничої діяльності є автором і співавтором близько 70 наукових і навчально-методичних праць, зокрема 4 навчальних і навчально-методичних посібників, 50 наукових публікацій у фахових та зарубіжних виданнях. Сфера наукових інтересів – сучасна лінгвістика; методика навчання української мови в ЗЗСО; методика навчання мовознавчих дисциплін у ЗВО.
Тетяна Левченко – доктор філологічних наук, професор, сфера наукових інтересів – культура мови, стилістика, комунікативна лінгвістика, соціолінгвістика, лінгводидактика, україністика. Автор близько 250 наукових праць (опублікованих, зокрема, у збірниках наукових праць, що індексуються у WoS), одноосібної та колективних монографій, з них 150 наукових та 40 навчально-методичного характеру, головний редактор «Теоретична і дидактична філологія» (Серія «Філологія»), що входить до фахових видань України категорії Б; член колегії Національної комісії зі стандартів державної мови.
Тамара Товкайло – кандидат філологічних наук, доцент. Упродовж багатьох років працює над проблемами структурної лінгвістики, фонетики, діалектології, історії української літературної мови. Має значну кількість публікацій (близько 200) з актуальних напрямів мовознавства, є співавтором навчальних посібників, методичних рекомендацій для студентів філологічних і нефілологічних спеціальностей ЗВО.
Тетяна Чубань – кандидат філологічних наук, доцент, коло наукових інтересів – мовознавчі розвідки у галузі філології: процеси граматики сучасної української мови. Автор понад 170 публікацій, з-поміж яких – статті, методичні рекомендації, навчальні посібники для студентів ЗВО. З 2000 р. здійснює підготовку студентів до участі у щорічному міжнародному конкурсі з української мови імені Петра Яцика та конкурсі з української мови та літератури імені Тараса Шевченка.
Наталія Юрійчук – кандидат педагогічних наук, доцент, коло наукових інтересів зосереджене на актуальних питаннях теорії та методики навчання української мови в закладах загальної середньої та вищої освіти, про що свідчить низка навчально-методичних посібників та наукових публікацій. Автор близько 100 наукових праць, серед яких публікації у фахових виданнях, навчальних і навчально-методичних посібників, методичних рекомендацій.
З 1 вересня 2022 р. на кафедрі успішно працюють Тетяна Шинкар, кандидат філологічних наук, доцент, заступник завідувача кафедри з наукової роботи, з 1 вересня 2023 р. Людмила Савенко, старший викладач, яка у 2024 р. захистила дисертацію на тему «Підготовка майбутніх учителів української мови і літератури до етнокультурної діяльності в закладах загальної середньої освіти» на здобуття наукового ступеня доктора філософії.
Викладачі кафедри виступають із доповідями на наукових та науково-практичних конференціях, зокрема й за кордоном (в США, Іспанії, Німеччині, Норвегії, Польщі, Португалії, Туреччині й інших країнах світу); організовують та проводять міжнародну науково-практичну конференцію «Теоретична і дидактична філологія: надбання, проблеми, перспективи розвитку», що відбувається один раз на два роки на базі факультету української та іноземної філології Університету, всеукраїнську конференцію «Слово вчителя (на пошанування Людмили Кожуховської)».
Науково-педагогічні працівники кафедри забезпечують викладання близько 50 ОК за освітніми програмами підготовки фахівців першого й другого рівнів вищої освіти 014 Середня освіта (Українська мова і література), різних за особливостями структури і функційним призначенням, зокрема «Вступ до мовознавства», «Стилістика української мови», «Практикум з української мови», «Теорія медіатексту», «Сучасна українська мова», «Сучасна українська мова: нові тенденції розвитку», «Методологія та організація наукових досліджень та академічна доброчесність», «Актуальні питання української лінгводидактики», «Актуальні питання українського термінознавства», «Методика навчання української мови в ЗЗСО», «Інноваційний урок української мови» й інших, вивчення яких сприяє конкурентоспроможності майбутніх учителів української мови і літератури на сучасному ринку праці; «Українська мова за професійним спрямуванням» (для студентів нефілологічних спеціальностей)»; НПП кафедри Олена Кулик та Тетяна Левченко залучені до викладання дисциплін «Сучасна ділова комунікація у професійній діяльності», «Комунікація та уникнення конфліктів у педагогічній діяльності» «Управління документно-інформаційними проєктами», «Методологія та організація наукових досліджень», «Теорія медіатексту» за освітніми програмами підготовки фахівців першого й другого рівнів вищої освіти 015 Професійна освіта (за спеціалізаціями).
Колектив кафедри має вагомі напрацювання в аспекті впровадження науково-інноваційних досягнень в освітній процес: частково НПП застосовують практично всі види інноваційних педагогічних технологій, проте найбільш активно використовують технології проєктного навчання, інтерактивні (в тому числі інформаційно-комп’ютерні), а також модульне навчання; робочі програми ОК побудовані за модульним принципом, тобто містить низку змістових модулів, які дають змогу майбутнім учителям української мови і літератури цілісно сприйняти кожен/кожну з розділів/тем того чи того ОК.
Кафедра координує учнівську наукову роботу (МАН України) міста Переяслава, надає фахові консультації вчителям української мови і літератури, рецензує роботи МАН. Викладачі кафедри є постійними членами журі конкурсу наукових робіт МАН. Майбутні вчителі української мови і літератури під керівництвом НПП кафедри беруть активну участь в олімпіадах, наукових і творчих конкурсах усеукраїнського та міжнародного рівнів.
Викладачі кафедри української лінгвістики і методики навчання здійснюють профорієнтаційну роботу, поширюють та популяризують новини наукового й культурного життя факультету української та іноземної філології задля надання детальної інформації про перспективи навчання в Університеті. Зокрема проводять професійну діагностику, скеровану на виявлення інтересів і здібностей особистості щодо тієї чи тієї професії; професійні консультації довідково-інформаційного характеру з випускниками ЗЗСО міста та району щодо вибору майбутньої професії; залучають учнів ЗЗСО до участі у факультетських культурно-виховних заходах, наукових гуртках, конференціях, студіях, олімпіадах з української мови і літератури.
Викладачі кафедри української лінгвістики і методики навчання активно проводять роботу з виховання студентської молоді, зокрема бесіди на морально-етичні та навчально-організаційні теми; мовні вечори та урочистості, присвячені визначним датам національного культурно-мистецького життя. Особливе місце у виховній роботі кафедри відводиться вихованню духовно багатих, національно свідомих учителів української мови і літератури, тому значна увага спрямована на формування у студентів патріотичних і гуманістичних почуттів у повсякденній діяльності та під час проведення низки заходів, присвячених насамперед Дню української писемності і мови, Міжнародному дню рідної мови, Шевченківським дням. Виховна робота здійснюється під час аудиторних та індивідуальних занять, а також під час проходження практик.
У межах кафедри української лінгвістики і методики навчання діяла наукова школа «Сучасна лінгвістика та інноваційна методика навчання української мови у ВНЗ та ЗОШ» під керівництвом кандидата педагогічних наук, професора Олександра Потапенка. Об’єктом дослідження наукової школи були головні напрями української лінгвістики та лінгводидактики з огляду на сучасний парадигмальний простір гуманітарного знання.
Загалом за час діяльності означеної школи опубліковано значну кількість статей у фахових виданнях, тез науково-практичних конференцій, посібників, з-поміж яких – «Сучасна українська лінгвістика»; «Українська лінгвокультурологія»; «Українська лінгвістика»; «Курсова робота з української мови та методики навчання»; «Магістерська робота з теоретичного і дидактичного мовознавства»; «Видатні особистості на ниві лінгвістики та лінгводидактики»; «Бакалаврська робота із сучасної української літературної мови»; «Ділова українська мова»; «Енциклопедичний словник символів культури України»; «Лінгвоконцептологія»; «Лінгвокультурологія»; «Таємниці Духу Слова. Мова та культура»; «Дух. Слово. Любов»; «Лінгвокультурологія. Мова і духовність»; «Лінгвокультурологія. Концепт Любов»; «Лінгвокультурологія: духовні константи культури»; «Лінгвокультурологія. Мова і духовність».
Кафедра української лінгвістики і методики навчання підтримує науково-творчі зв’язки з багатьма навчальними закладами та науковими установами України: Інститутом української мови НАН України (м. Київ), Інститутом педагогіки НАН України (м. Київ), Південноукраїнським національним педагогічним університетом імені К. Д. Ушинського (м. Одеса), Київським столичним університетом імені Бориса Грінченка (м. Київ), Черкаським національним університетом імені Богдана Хмельницького (м. Черкаси), Західночеським університетом (м. Плзень) й іншими закладами вищої освіти України та закордоння.