Наукова робота

Наукові здобутки професорсько-викладацького складу кафедри української і зарубіжної літератури та методики навчання зосереджені на розробці науково-дослідної загально-кафедральної теми «Особливості та закономірності розвитку української і зарубіжної літератури та методики їх навчання». Державний реєстраційний номер: 0121U111062 (Науковий керівник – доктор філологічних наук, професор Тютюнник О.М.). За результатами дослідження видаються наукові статті, навчальні посібники, монографії. Викладачі кафедри є активними учасниками наукових семінарів, тренінгів, вебінарів, конференцій всеукраїнського та міжнародного рівнів.

Кафедрою щорічно проводиться низка наукових заходів всеукраїнського та міжнародного рівнів, зокрема, І Міжнародна науково-практична конференція «Микола Корпанюк – науковець-медієвіст, педагог, громадський діяч» 01 – 02 березня 2023 року, участь у яких беруть провідні вчені, фахівці в галузі літературознавства та методики викладання літератури, викладачі ЗВО, співробітники наукових та науково-дослідних організацій, а також представники громадських організацій не лише України, а й країн Європи. Кожна конференція супроводжується збірниками наукових праць. Також на кафедрі проводиться активна наукова робота зі студентами. У жовтні 2021 р. проведено І етап ХІ Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка; у листопаді відбувалася підготовка студентів до І туру Всеукраїнської студентської олімпіади з української літератури та методики її викладання; у січні 2021 р. на ІІ тур Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт, який проходив у Національному педагогічному університеті імені М.П. Драгоманова було направлено роботу студентки групи УМ-2нм факультету української та іноземної філології Подзізей Оксани на тему: «Художня майстерність Всеволода Нестайка як автора пригодницької прози для дітей» (науковий керівник – професор Токмань Г.Л.).

У листопаді 2022 р. було проведено І етап ХІІ Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка, переможцями якого визначено – Савчук Вікторія – науковий керівник доцент Козубенко Л.М., Кириленко Дарина – науковий керівник доцент Черниш Н.В., Сирай Віталій – науковий керівник доцент Бродюк Ю.М. Ці студенти рекомендовані до участі у ІІ турі Конкурсу.

У грудні фіналістками Всеукраїнського шекспірівського конкурсу студентських і дослідницьких креативних робіт імені Віталія Кейса стали Борисова Поліна з науковою роботою «Художній світ історичних хронік В.Шекспіра «Генріх VI» і «Ричард ІІІ»» – науковий керівник – професор Мазоха Г.С.; Караван Марія з науковою роботою «Шекспірівське питання та його витоки крізь призму авторської категорії – науковий керівник доцент Пангелова М.Б.

У лютому 2022 р. на ІІ тур Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт, який проходив у Національному педагогічному університеті імені М.П. Драгоманова було направлено роботу студентки групи У-41 факультету української та іноземної філології Савчук Вікторії на тему: «Концепція ліричного героя в збірці Івана Франка «Зів’яле листя» (науковий керівник – доцент Козубенко Л.М.).

25 жовтня 2022 р. були проведені студентські наукові конференції «Сучасне прочитання української та зарубіжної класичної літератури» та «Актуальні проблеми української та зарубіжної літератури ХХ – ХХІ століть».

 

У листопаді 2022 р. було проведено І етап ХІІІ Міжнародного мовно- літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка.

За підсумками І етапу ХІІІ Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка переможцями визначено таких студентів: 1) Марущак Катерина (У-21) – науковий керівник доцент Черниш Н.В., 2) Бегаль Марія (У-21) – науковий керівник доцент Бродюк Ю.М., 3) Авраменко Анна (У -21) – науковий керівник доцент Козубенко Л.М.

У грудні 2022 р. відбулася підготовка до Всеукраїнського шекспірівського конкурсу студентських дослідницьких і креативних проєктів імені Віталія Кейса. Підготовлено фіналіста ІІ етапу Всеукраїнського шекспірівського конкурсу студентських дослідницьких і креативних проектів імені Віталія Кейса Марущак Катерину – науковий керівник доцент Бродюк Ю.М.

18 квітня 2023 р. були проведені студентські наукові конференції «Сучасне прочитання української та зарубіжної класичної літератури» та «Актуальні проблеми української та зарубіжної літератури ХХ – ХХІ століть».

Викладачі кафедри української і зарубіжної літератури та методики навчання входять до складу редакційних колегій, зокрема: фахового наукового видання України: «Теоретична і дидактична філологія» (Тютюнник О.М., Пангелова М.Б.).

Наукові здобутки викладачів кафедри висвітлюються у фахових наукових виданнях України категорії «Б» та в наукометричних базах даних категорії «А».

2021

Тютюнник О.М. Psycholinguistic Peculiarities of Contextual Realisation of Concept «MACHT» in Linguistic and Cultural Space of German’s (Article). PSYCHOLINGUISTICS. Volume 26, Issue 2. Pages 321-341. 2019. (Web of Science)

Тютюнник О.М. Virtual Space as a Platform for Student Research Practices International journal of Industrial Engineering and Production Research, 2020, 31 (4), pp.547-558. (Web of Science)

Пангелова М.Б. Змішування та перемикання мовленнєвих кодів української еміграції (на прикладі мемуарних та епістолярних творів Уласа Самчука). Психолінгвістика: [зб. наук. праць ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди»]. Переяслав-Хмельницький : ФОП Домбровська Я. М., 2018. Вип. 24 (2). С. 254–276. (Web of Science)

Бродюк Ю.М. (у співавторстві) Methodological approach to determining the main factors for the development of creative thinking in students of creative professions. Creativity Studies, 2021, 14(2): 391–404. DOI: https://doi.org/10.3846/cs.2021.14806 (Scopus)

Chernysh, N. (2021). Implementation of a competence-based approach in the process of teacher’s project activities // Implementação de uma abordagem baseada em competências no processo de atividades de projeto do professor. Laplage Em Revista, 7(3C), p.278-285. DOI: https://doi.org/10.24115/S2446-6220202173C1619 p.278-285 (Web of Science)

Токмань Г. Екзистенціальні смисли і фантастично-іронічна поетика мотиву смерті в оповіданнях Юрія Івановича // Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І.Вернадського. Том 32 (71). №1, 2021. С.86-91. Рівень Б

Токмань Г. Варіації провідного мотиву у триптиху Івана Світличного «Три свободи»: екзистенціально-діалогічна інтерпретація // Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І.Вернадського. Том 32 (71). №4 Том 2, 2021. С.284-289. Рівень Б

Токмань Г. Художньо-філософський діалог зі Григорієм Сковородою у поезії Василя Сагайдака // Проблеми гуманітарних наук: збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Філологія». 2021. №48. С. 184-189. Рівень Б

Козубенко Л.М. Проблема життєвого вибору героїв та жага до втілення «американської мрії» у романі Т. Драйзера «Американська трагедія» // Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2021. Том 32 (71). № 1. Частина 3. С. 117 – 121. Рівень Б

2022

Тютюнник О.М. Linguistic and mental scope of an artwork in ukrainian and american language culture. APUNTES UNIVERSITARIOS. Volume 12, Issue 4. Pages 142-161. 2022. DOI 10.17162/au.v12i4.1239

Chernysh, N. (2022). Professional Training in Institutions of Higher Education in the Conditions of COVID-19. IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security, VOL.22 No.9, September 2022. (Web of Science)

Токмань Г. Інтерпретація оповідань Юрія Бондаренка в контексті європейської літератури й філософії абсурду // Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І.Вернадського. Спецвипуск, 2022. С148-155. Рівень Б

Токмань Г. Л. Вивчення літературного експресіонізму в середній школі: діалогічна технологія // Освітні обрії. 2022. Т. 55. № 2. С. 46-48. Рівень Б

Пангелова М.Б., Бродюк Ю.М. Роль епістолярних тексів Уласа Самчука в творчості письменника. Вісник науки та освіти (Серія «Філологія», Серія «Педагогіка», Серія «Соціологія», Серія «Культура і мистецтво», Серія «Історія та археологія»)»: журнал. 2022. № 5(5) 2022. С. 45-57.

Козубенко Л.М. Концепція психологізму у художньому творі як літературознавча проблема // Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2022. Том 33 (72). № 1. Частина 2. С. 172 – 176. Рівень Б

Козубенко Л.М. Роль музики в романі Г. Гессе «Гра в бісер» // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія «Філологія»: збірник наукових праць. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2022. Випуск 53. Том 2. С. 77 – 80. Рівень Б

Козубенко Л.М. Художні засоби як форма репрезентації індивідуально-авторської картини світу в романі Г. Гессе «Гра в бісер» // Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2022. Том 33 (72). № 3. С. 271 – 275. Рівень Б

Козубенко Л.М. Психологічні засоби зображення персонажів у романі Стівена Кінга «Сяйво» // Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2022. Том 33 (72). № 6. Частина 2. С. 118 – 122. Рівень Б

Тютюнник О.М. Громадянський пафос епістолярних діалогів Г.Бюхнера Закарпатські філологічні студії. 2022. №21. Т.2. С.252-257. Рівень Б

Тютюнник О.М. Георг Бюхнер крізь призму епістолярної спадщини Вчені записки ТНУ імені В.Вернадського. Серія «Філологія», том 33, №1, ч.3, 2022. С.70-77. Рівень Б

Тютюнник О.М. Літературне питання в епістолярному дискурсі Г.Бюхнера Актуальні питання гуманітарних наук. Вип.47, том 3, 2022. С.139-144. Рівень Б

2023

Козубенко Л.М. Динаміка форм, засобів, прийомів психологізму та їх втілення у літературі жахів // Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія «Філологія»: збірник наукових праць. Одеса: Видавничий дім «Гельветика», 2023. Випуск 59. Том 2. С. 159 – 162. Рівень Б

Тютюнник О.М. Вербальні моделі «публічного ляпаса» у «Вибраних місцях із листування з друзями» М.Гоголя. Теоретична і дидактична філологія : збірник наукових праць. Переяслав (Київська обл.): Домбровська Я. М., 2023. Випуск 35. С.186-196. Рівень Б

Тютюнник О.М. Листи П. Куліша як джерело шкільного вивчення його життєвого, мистецького і громадянського феноменів. Теоретична і дидактична філологія : збірник наукових праць. Переяслав (Київська обл.): Домбровська Я. М., 2023. Випуск 36. С.84-94. Рівень Б

Науково-педагогічні працівники кафедри беруть активну участь у професійних об’єднаннях, зокрема в Міжнародній асоціації україністів. А також активно приймають участь у різних міжнародних проєктних програмах, а саме:

Міжнародний проєкт «DIK» програми DAAD «Ost-West-Dialog» (Німеччина, 2018-2020) (Тютюнник О.М., Пангелова М.Б.);

Для професійного удосконалення у викладанні літературознавчих дисциплін викладачі беруть участь у різноманітних тренінгах та вебінарах: «Осмислені і переосмислені», «Медіаграмотність: як не піддаватися маніпуляціям?» на платформі масових відкритих онлайн-курсів Prometheus, «Smart specialization strategies. Experience» та ін.

За 2021-2023 рр. важливим аспектом є розробка та видання таких навчальних посібників та монографій:

  1. Тютюнник О.М. Історія зарубіжної літератури ХІХ століття: навчальний посібник Переяслав: Домбровська Я.М., 2021. 124 с.
  2. Токмань Г. Українська версія художнього екзистенціалізму: Б.І.Антонич, В. Свідзінський, Т. Осьмачка в європейському контексті: монографія. Київ : Міленіум, 2020. 480 с.
  3. Токмань Г. (у співавторстві) Інтегроване вивчення мови ліричного художнього твору в процесі фахової підготовки майбутнього вчителя української мови і літератури. Стратегічні напрями розвитку сучасної української лінгводидактики. Колективна монографія. Тернопіль : підручники і посібники, 2021. С.237-248.
  4. Бродюк Ю.М. Історія зарубіжної літератури (Від античності до Просвітництва): Навчально-методичний посібник. Переяслав (Київ.обл.): Домбровська Я. М., 2022.
  5. Черниш Н. Методика навчання української та зарубіжної літератури: Навчальний посібник. Переяслав: Домбровська Я. М., 2022. 180 с.
  6. Хома К. М. Історія зарубіжної літератури (доба Середньовіччя): Навчально-методичний посібник. Переяслав: Домбровська Я. М., 2022. 186 с.

Професори кафедри здійснюють наукове керівництво та консультування докторантами та аспірантами, зокрема під керівництвом професорки Токмань Г.Л. наразі перебувають аспіранти кафедри української і зарубіжної літератури та методики навчання: Копилова Тетяна Анатоліївна, Гаврилюк Наталія Вікторівна, Ярошенко Надія Вікторівна та Овдійчук Лілія Миколаївна, докторантка  кафедри української і зарубіжної літератури та методики навчання.