Попри те, що 16 грудня 2022 року ворог вчергове атакував ракетами і дронами Україну, о 14:00, як і було заплановано в рамках проєкту Ukraine Global Faculty, відбулася онлайнова лекція письменника, викладача і режисера, старшого наукового співробітника Інституту Катона (Вашингтон) та Європейського центру міжнародної політичної економії (Брюссель) Johan Norberg «New & improved: How innovations happen» («Нове та вдосконалене: як виникають інновації»).
Хоча на той час в більшості українців після масованих ракетних ударів ворога була відсутня електроенергія і зв’язок, до лекції долучилися 50% зареєстрованих учасників (як і було заплановано – прим. авт.). Серед них була і докторка педагогічних наук, професорка кафедри української лінгвістики і методики навчання, професорка кафедри професійної освіти Університету Григорія Сковороди в Переяславі Олена Кулик.
Йохан Норберг на прикладах із історії, від велосипеда до напівпровідника, пояснює, чому для інновацій потрібні свобода, творчість, співпраця, відкритий ринок, сюрпризи, пояснив, чому люди часто скептично ставляться до нового. На запитання «Як Ви вважаєте, у яких сферах будуть найближчим часом розвиватися інновації?» науковець відповів, що, на його думку це, передовсім, освіта, яка має потенціал для інновацій. Її потрібно трансформувати, створювати умови для креативної співпраці учнів в умовах онлайнового навчання, а для цього потрібна велика кількість інноваторів, яким вірять, дають можливість імпровізувати, помилятися, «to be freaks», адже лише свобода дає можливість «народити» щось нове. Науковець радив не боятися помилок, бо кожний невдалий експеримент викреслює шляхи, які не дають можливості досягти оптимального результату, таким чином із кожною невдачею ми наближаємося до єдиного правильного рішення.
На лекції не оминули увагою й ситуацію в Україні. Йоган зауважив, що російсько-українська війна – це мікрокосм, у якому українці – інноватори, бо мають демократичне суспільство, відкриті до спілкування, свободи прийняття рішень відповідно до власного бачення ситуації; росіяни ж – обмежені в інноваціях, бо мають тоталітарне суспільство, виконують лише накази, вказівки і розпорядження. «Путін відправив рабів підкоряти вільних людей!», – зауважив пан Норнберг, і ще раз підкреслив, що лише вільні люди можуть створювати інноваційну економіку, інноваційну освіту і все інше.
Розглянули також низку важливих питань щодо виникнення, впровадження, сприйняття / несприйняття інновацій.
Незважаючи на те, що лекція була онлайновою, харизматичний та фаховий лектор зробив її живою, дискусійною, відкритою, учасники дуже задоволені результатом і сподіваються на продовження взаємодії в рамках проєкту Ukraine Global Faculty.
Олена Кулик